Dropshipping zasadza się na systemie trójstronnym między klientem, sprzedawcą i dostawcą. W przypadku zakupu przez Internet, klient korzysta ze strony internetowej e-commerce sprzedawcy, który oferuje produkty, których nie ma w magazynie.
Z chwilą złożenia zamówienia klient dokonuje zakupu u dostawcy, który jest odpowiedzialny za dostawę do klienta. W dropshippingu detalistę można zatem przyrównać do usługodawcy odpowiedzialnego za sprzedaż produktów, który nie zajmuje się logistyką. Odpowiada za logistykę dostawca. Ten model działania daje sprzedawcy sporą elastyczność i pozwala mu skoncentrować się jedynie na sprzedaży.
Dla sprzedawcy dopiero rozpoczynającego swoją przygodę z e-commerce, dropshipping ma oczywiste zalety, których nie należy pomijać. W dropshippingu, nie musisz inwestować olbrzymiego kapitału początkowego. Możliwe staje się uruchomienie projektu biznesowego z niewielką sumą pieniędzy, co jest wspaniałym sposobem na wprowadzenie małych i średnich przedsiębiorstw na rynek. W rzeczywistości nie ma ryzyka posiadania dużej ilości niesprzedanych produktów. Świetna jest też możność posiadania obszernego i zróżnicowanego katalogu dostępnego od początku prowadzenia działalności. Jest to wielka atrakcja dla młodej firmy.